sol&bad hela dagarna

Hej och hopp! Nu skall vi berätta för er vad vi har haft för oss den senaste veckan. Vi lämnade somsagt Singapore under eftermiddagen och tog bussen till Marang där båtarna går till Tioman island. Marang var en håla och som alla andra Malaysiska städer. 1 bankomat, ett par internetcafeer, några hotell eller homestay och lokala restauranger som serverar ris och nudlar i olika former och blandningar och lite skit och skräp i gatuhörnen. Vi tog reda på att den tidigaste båten ut till Tioman Island skulle gå vid 7:30 nästa morgon. Urk, vi kom till en folktom hamn och fick reda på att tidsvattnet var för lågt och den första färjan skulle gå vid 11.00. Det är tur att vi har vant oss vid att alltid vänta och att allt tar lång tid. Det har varit en bra prövning av vårt tålamod om inte annat. 6,5 timme senare var vi framme. Tioman island med sina något öde stränder och mystiska djungelklädda berg i bakgrunden. Detta blev vårt hem för de närmaste 3 dagarna och vi kom att älska det! Äntligen avslappning, god mat och dryck på någon av strandrestaurangerna. Stämningen på ön var den bästa på länge! Här stressar ingen i onödan. Vi spenderade våra dagar med att promenare på stranden i soluppgången, äta god mat och frukttallrikar i solstolen, snorkla bland 1000 tals fiskar och jättemusslor, middagar i solnedgången (oftast pizza) och det blev endast en djungelpromenad till ett litet vattenfall. Ja vi är ganska mätta på svettiga djungeläventyr för tillfället.

Men myror i brallorna efter att ha varit still dessa dagar tog vi oss tillbaka till fastlandet och hoppade på en buss till Marang. Bussresan tog hela dagen så vi missade den sista färjan ut till Kapas. Vi passade istället på att leta efter bankomat som inte är det lättaste att hitta här.Det finns tyvärr inga bankomater ute på öarna heller så man får ta ut en hel förmögenhet. Kapas var som hämtat ur en dröm, ett resreportage. Det är en liten ö med ett par boenden och några fåtal restauranger. här finns inga vägar så här är det vattenvägen som gäller. Det är tätt djugelklädda berg med kritvita sandstränder som ibland kan vara svårt att ta sig till om man inte har kajak.Här kan man räkna med att ha stränderna för sig själv och de enda vågorna som sveper in på land är från de förbipasserade båtarna. Vi bodde i en bungalow mitt på stranden med en trevlig engelsk tjej i receptionen. Det mest uppskattade hon gjorde var att knacka dörr efter midnatt och frågade om vi ville med och se en sköldpadda som kommit upp på stranden för att lägga ägg. Ut for vi, mitt i natten med en stjärnhimmel utan dess like över oss. Havet var fortfarande varmt.På ön har de lokala volontärer som vaktar stränderna som sköldpaddorna vanligtvis besöker för att lägga ägg. De sitter i den svarta natten och bara väntar. Inatt hade vi tur. En 1 m stor hona hade börjat gräva sin grop att lägga äggen i. Vi kände sand och en och annan sten kom flygande mot oss när vi strandsatt. Hon var grymt stark. För att inte störa henne hade vi begränsad belysnng men det var okej att röra vid skalet. Hon var slät och varm. Äggen gräver volontärerna försiktigt upp och tar med till grannön Gemas där de förvaras i nät i 60 dagar tills de kläcks. De måste skyddas eftersom det finns människor som säljer äggen som snacks. Vi fick känna på de varma äggen som är i storlek med en pingisboll. Varm och mjuk. Dagen efter besökte vi Gemas med vår hyrda kajak. Eftersom kläcksäsongen är i juni var det bara två babyturtles från förra säsongen. Nu är det bara lägga ägg perioden :) Det är i princip det du kan göra på Kapas, eller bara ligga i hängmattan och läsa en bok. Vi har haft en riktigt härlig vecka på två av malaysias öar. Det känns ädå som att Malaysias örike slår ut grannen i norrs örike med en klackspark! Hoppas bara att de förblir vad de är Öde och med bara små bungalows. Annars kommer öarna tappa sin charm och sköldpaddorna kommer söka sig till andra öar. För resort med souvenirbutiker och en rad med restauranger med neonljusskyltar klarar vi oss utan! Tioman och Kapas två pärlor i Chinese Sea Mot Pherentian med stora förväntingar