Honda beach

Wihu Filippinerna är vackert! Idag har vi utforskat öarna kring Honda bay. Vi for på en utflykt till bland annat Pandan island och snake island. Bedårande snorkling boksavligt talat som ett akvarium. Vi har tagit över 200 bilder under vattnet :) Fiskarna simmade runtomkring oss överallt, jättehäftigt!

Vi är kvar i Puerto prinsesa, vi bor på banwa guethouse. Jäättemysigt ställe. Allt är handmade och konstnärerna är här titt som tätt. Man kan även köpa inredningen.

Imorgon skall vi vidare till Sabang och ta en underriver tour. Många rekommenderar denna turen så vi har stora förhoppningar.

Vi har forskat lite om massakern. Politisk massaker som var planerad. Det var lokala journalister. Det skall inte vara någon fara för västerlänningar att vistas i resterande av landet. Men vi håller oss informerade

Vi mår bra och stortrivs här!

Palawan

Phu Quoc-Saigon-Kuala Lumpur-Manila-Palawan på 4 dagar.

Vi byter valuta lika ofta som vi byter underkläder. Nu har vi varit på resande fot i fyra dagar, vi har nått vårt mål Filippinerna och Palawan. Vi möttes av tråkiga nyheter en massaker i södra området av Filippinerna. Visserligen långt ifrån oss och ett område som UD avrått att resa till sedan 2005. Vi har varit i kontakt med UD (akutnumret så att vi slapp den jobbiga växeln hehe) de sade att resor inom resterande delar av landet inte är någon fara, men vi skall ha koll på situationen i media och UDs hemsida. Det blir mycket internet för vår del framöver och vi lovar våra mammor och pappor att skicka mail :)

Resan har varit lång och vi kommer summera den en aning kortare.
Saigon we love that town, streetfoden är suverän, härlig atmosfär helt enkelt en go stad. Skulle lätt kunna återvända dit en tredje gång.

Kuala Lumpur, äntligen fick vi känna smaken av västerländskt godis, plockgodis till och med och inte minst köttbullar potatis med brunsås på Ikea. Det tog oss två timmar till och från Ikea från KL centrum men det var det värt, vi köpte på oss kex, ballerina, choklad och chips. Eftersom att vi shoppat lite fick vi skicka hem ett paket, mest Mikaels prylar eftersom att han har shoppat mest (det trodde ni inte va), så Meit och Morgan det kommer ett paket om någon månad.

Kuala Lumpur-Manila resan började lite lustigt. Eftersom att vi gått upp vid 3 tiden på morgonen så var vi en aning väck. Kuala Lumpur är AirAsias utgångspunkt, vi skulle åka med dem till Clark Manila, det avgick sisådär 50 flyg runt den tiden vi skulle iväg. Vi tyckte oss höra Manila i högtalarn och följde kön. Personalen rev vår biljett och när vi skulle visa vår biljett föt flygvärdinnan sa hon att detta planet går till Jakarta. Oj vi går ut och kollar efter obefintliga skyltar, frågar oss fram till Manila flyget. Runtomkring oss står ett tiotal flyg. Slutligen hittar vi rätt. En förvånad flygvärdinna tar hand om oss och vi fick ha planet för oss själva i en halvtimme :) Sedan kommer personal, en biljettrivare som varit och letat efter oss och ber om ursäkt.

Clark till Manilla vi tog bussen som tog en timme. Väl där tog vi en taxi till ett hotell nära flygplatsen. Vi kan bara säga en sak om Manila aldrig mer! Vi åt middag på seven eleven, nudlar som vi hällde varmvatten på, vi vågade inte gå längre än så. Nu har vi iallafall landat på Palawan en riktig paradisÖ.

Lite bilder

Sao beach
Mikael och sarah long beach phu quoc
Tunnel och halong bay

varme i saigon och phu quoc

Vi lämnade ett kallt Hanoi i tisdags för att flyga vidare till Saigon eller som staden numera heter Ho chi minh city. Det var ett varmt Saigon och 100.000.000 fler mopeder, men det kändes som att staden hade lite mer struktur om man jämför med Hanoi.

Vi misstänker att vi hade en stalker i Hanoi, vi har inte sett till den okände mannen sedan vi lämnade flygplatsen. Det är ganska vanligt att de följer efter turister, varför vet vi inte, men det är inte ovanligt. Vi såg honom nästan överallt där vi var.. Scary!

Vistelsen började med att vi sprang ikapp airportbussen, ja den stannade inte ens för att plocka upp någon, här fick man vara på tårna!

Vi hade en hektiskt tid i Saigon, vi hann med att åka till ännu fler tunnlar cu chi tunnlarna. De var sagt att de skulle vara värre än de i Hue. Det var en hemsk upplevelse att KRYPA igenom tunnlarna på 60-80 cm höga. Många backade tillbaka när de såg den lilla ingången. Vår guide pratade mycket och om bra intressanta saker. Han nämnde att 1 miljon människor har fötts med missbildningar på grund av att amerikanerna grävde ned agent orange i slutet av kriget (som de avlövade djungeln med) 1 miljon. Detta har skadat fostret och den mesta mängden har grävts ned i Hue området. Vi for vidare till krigsmuseet i Saigon. Det var rörande bilder vi fick se. Agent orangebarn, tortyr, krigsbilder, alla hemskheter man kan tänka sig, Vietnamkriget var ett grymt krig!

I fredags var det dax för vår första sol och bad destination Phu Quoc- en liten ö 8 mil lång. Vi bor i en bungalow på Long beach. Vi har varit på snorkelutflykt och provat vårt undervattenshus :) och idag hyrde vi moped. Förlåt :) Vi bar hjälm och vi mötte ungefär 50 mopeder på 3 mil, sömnig trafik om man jämför med Saigon. Vi for till Sao beach en white sandy pouder beach som var vit men skräpig. Sedan åkte vi vidare till Soui da, en promenadstig till ett vattenfall där Sarah tog sig ett dopp/dusch.
Boende
Fruktförsäljaren

Nu skall vi ner till stranden och gotta oss med en ananas för 7 sek och en massage för 25 sek för 1 timme. Phu Quoc är billigt!!

Bilder kommer när vi åter igen är i Saigon, lite snabbare internet :)

Har kommer lite bilder

Fran laos

Halong Bay

Att ha anlänt till Vietnam känns underbart. Trots att försäljarna drar och tjatar på en känns det ändå som att vi tycker om Vietnam mer. Vietnam är 100 år framåt i utvecklingen om man jämför med Laos. Här är det ström hela dygnet och varmvatten, du kan även ta och äta något annat än ris och nudlar.

Dagarna i Hue spenderade vi vår tid på bland annat en utflykt och att strosa i stan och på marknaden.

Utflykten vi gjorde var fantastisk. Det var en heldagstur DMZ i Vietnamkrigets tecken. Vi besökte ett par museum, amerikanarnas flygplats som de använde sig av och det häftigaste med trippen var tunlarna Vinh moc som vietnameserna gömde sig i under kriget. 15 meter under jorden vandrade vi runt i två olika tunnlar. Vissa ställen kunde Sarah stå raklång, ibland kom man till bredare partier där de haft barnkammare och samlingsrum. Det föddes 9 barn i den tunneln vi besökte. En av dem var på museet. Han kunde inte prata men pekade och visade oss bilder på honom som tagits i tunnlarna.

Från Hue tog vi ännu en sovbuss till Hanoi och direkt till Halong Bay. Vi såg en innan vi bokade och de såg mycket finare ut än de i Laos. Det är dessutom billigare än tåget som dessutom tar längre tid.

Morgonen i Hanoi var kall! Det visade sig bli en molnig weekend i Halong bay också. Tur att vi hade med varsin tröja och långbyxor.
Det vi såg av Hanoi innan vi for med bussen till Halong Bay var ett stånd med HELA (kroppen) grillade hundar, massor med folk och trafik. Vi frågade sedan guiden om vilka hundar de är de äter. Tydligen sina egna husdjur och gatuhundar. Usch!

Halong bayturen är en anordnad resa inkl allt. Halong Bay är ett område 3 timmar från Hanoi med 2-3000 öar. Jättevackra vyer.
Dag 1 Vi for ombord på ett fartyg där vi gjorde utflykter ifrån och sov en natt på. Jättelyxiga hytter och endast seafood, jummie or not! Man blir inte så sugen när de serverar HELA bläckfiskar. Uflykterna vi åkte på var kajaking bland öarna och besök i en stor grotta.

Dag 2 (idag) trekking i djungeln upp på ett jätteberg och ledig tid. Hotell på Cat ba Island. Den enda bebodda ön i Halong Bay. Inget att se och göra, det är egentligen en stor hög med hotell.

Imorgon  sista dagen skall vi ombord på fartyget igen och åka runt bland öarna och besöka en annan grotta. Vi kommer då återförenas med vårt härliga gäng som vi umgåttsmed under turen.Alla bor på olika hotell och några kvar på fartyget.

Halongbay

Lao Bao

Igar tisdag lämnade vi den lilla ön Don Khon på 4000 islands för att åka mot gränsen Lao Bao som är den mest poppis border crossing mellan Laos och Vietnam. Eftersom att vi inte hade visum (vilket man som skandinav inte behöver för Vietnam, men är en ny regel) valde vi att ta den mest kända gränsen. Med en sten i magen över att man inte skulle kunna ta sig över gränsen satte vi oss i båten och ut på Mekong river. Vi bytte från VIP turistbuss i Pakxe till en lokalbuss. Inte igen tänkte vi. Där skulle vi sitta sovande i 14 timmar till, tillsammans med levande höns denna gången, rissäckar framför våra fötter och en gubbe mellan oss. Den värsta resan någonsin, men vilket minne. Vi lämnade Laos med lättnad. Det var för lugnt och öde för oss. Vi saknar inte den kraftiga rökdoften, tupparna som väckte oss kl 6 på morgonen och kallduschen. I det stora hela var Laos vackert och fridfullt med vänligt folk. Trots att de inte förstod ett ord av vad vi sa fick man hjälp. Nytt resmål väntar med nya möjligheter.

Väl vid gränsen särbehandlades vi något. Vi fick en special febermätning, skriva i massa extra papper och byta kö efter kö, ingen av oss fattade någonting. Det hela gick på 40 minuter. Men we made it! Nu återstod bara en resa från gränsen till Hue i Vietnam. Vi blev avsläppta, eller rättare sagt avkastade mitt bland massa tuktuk som tog i oss och förföljde oss. Nu har vi i vilket fall som helst hittat ett riktigt nice ställe med varmvattensdusch i en stad som har snickers och pizza Hue.

Kalla duschar pa 4000 islands

Vi är kvar i södra Laos och har endast bytt ö, för omväxlingens skull. Nu befinner vi oss på grannön Don Khon som är en mer tropisk ö. Öarna är i sig ganska lika, stora risfält täcker stora delar av öarna och palmklädda kanter mot Mekongfloden. Bananträd och ananasplantor. Här är det vackert, fridfullt och lugnt. Man kan även beskriva det som ett litet zoo, här betar kor och grisar hur som helst, hönor med ett sjutal kycklingar ser man var tjugonde meter och vi ska inte tala om de söta hundvalparna som finns i vart femte boskap. De dagar vi tillbringat här har varit lata. Vi har mest legat i hängmattan och läst böcker. Vi har även hyrt cykel och utforskat öarna, ibland två till tre varv. Ätit vattenmelon, banan och chips. På tisdag planerar vi att dra oss över gränsen till Vietnam med destination Hue. Därifrån har vi tänkt oss vidare till Hanoi med tåg. Det blir en lång bussresa på 16 timmar, också detta VIPbuss. Bättre det än tuk tuk buss! Vi ser fram emot en varmdusch (som vi inte verkar finnas i laos) och strand och en dillans special hade inte varit fel. Här serveras mest risrätter med grönsaker eller biff.
hängmattan

VIP buss och tuk tuk

Resan till Pakse tog endast 9 timmar istället för 14, skönt. Vi åkte direkt till Tadlo, en liten liten by i bergen. Något svalare och öde. Det var vi korna och byborna och ett annat par som bodde på samma guesthouse. I byn var det nära till två tiometers vattenfall och djungel. Jättevackert och fridfullt, kanske lite för lugnt för oss. Överallt var det barn som sprang runt och lekte med hemmagjorda leksaker, kor, getter, grisar och kycklingar. Vi red elefant, vilket var guppigt och koncentrationen på att inte ramla av var stor och ansträngande. Att uppleva allt som Tadlo hade att erbjuda gick på några timmar. Vi beslöt oss för att ta en tidig buss från the main road eller som vi kallar det asfaltsvägen dagen efter.

Bussresa till Tadlo
Elefantridning i Tadlo

Onsdag Idag-Vi gick upp när alla 100 tuppar gal utanför vår hydda och tog en tuktuk till asfaltsvägen och väntade in första bästa buss. Vi frågade de morgonpigga bybona när den skulle komma, runt 8 tiden trodde de. Efter en halvtimme kom den tutande och gapade pakse. Väl i Pakse gick bara tuktuk vidare till 4000 island. Det var bara att gilla läget och hoppa på en tuktuk. Så tillsammans med 10griskultingar, en död grillad höna och 15 andra människor trängdes vi i 3 timmar till hamnen till Don Det som är en av många öar. 4000 island ligger nästan längst ned i Laos i gräns med Cambodia och det är här Mekongfloden är som bredast.

Don Det träffade vi äntligen på lite människor som kan engelska och många backpackers. Härligt och betryggande.
På Don Det skall vi stanna några dagar för att vila upp oss ordentligt efter alla resor.

Flodtur vid 4000 islands

Tempel

Idag tog vi somsagt en tuk tuk till ett buddatempel som heter Pha That Luang. Jättefint och konstigt nog inte alls mycket turister. Eftersom att det är söndag gjorde de stora blomarrangemang med pengar i som de ställde framför templet.

Sedan gick vi på marknaden runtom, handlade lite kläder till Mikael eftersom att han inte fått med sig så mycket mer än ett par shorts. Fynden gick på 80 sek för två shorts och en t-shirt. Det är sjukt billigt, frukost, middag, kvällsmat, shopping, utflykt och boende har gått på 350 sek för oss båda ihop.

Ikväll har vi varit ute och ätit jättepannkakor, bokat flyg mellan Kuala Lumpur och Melbourne i februari, vi hittade ett mycket bra pris.

Imorgonkväll åker vi till Pakxe, 14 timmar i sovbuss. På vår biljett står det VIP sleepingbus Turist... Därifrån kan vi ta oss till 1000 islands som ligger i Mekongfloden och vidare till tha lao där vi ska rida elefant och dessutom till en platå med kaffe plantage.. Mm Laos är härligt, men vi saknar havet lite..

Toaborsten

Igår lördag drog vi vidare till Laos och dess huvudstad Vientiane. En samling hus vid Mekongfloden. Mysig stad med lite mananakänsla, påminner oss lite om sydamerika. Det är helt motsatsen till vad Kuala lumpur var, lugnt tempo och inga skyskrapor direkt. Mysigt och många backpackers.

Efter att ha stått i centrum ett tag och velat runt med vår packning på ryggen i jakt på husrum över natten tog vi bara första bästa. Detta såg inbjudande ut utifrån och receptionen (full med barn) var fin och fräsch. När vi bokstavligt talat klättrat upp för något som skulle kallas trappa, några våningar upp med all packning fick vi ett dubbelrum. Vi ställar våra grejer i rummet och låser om oss och ser sedan på vägen ned att det ligger bland annat en använd toaborste på golvet, några gamla madrasser som stank vet inte vad. Nej detta är ohälsosamt. Inte konstigt att det bara skulle kosta oss 40 kr för oss båda.

Vi lämnade grejerna för att gå och äta. En man som bara stod och log tog vår beställning, han bara flinade och såg glad ut. All vår mat kom i oordning och vi fick fråga efter bestick och var vår dricka var. Undra om han förstod vad vi sa?

Sedan gav vi oss ut på jakt efter nytt boende. Vi hittade ett hotell med balkong med utsikt över mekongfloden, 80kr natten för ett dubbelrum. Hotellet är nyrenoverat och väldigt fräscht.

Lördagen ägnade vi oss åt att gå igenom den lilla staden, klippte oss på drop in för 50 sek inkl tvätt med hårbottensmassage. (mamma Ann det hade du gillat) Dagen avslutades med solnedgång över Mekongfloden och middag-pizza och risrätt med öl och cola för 70 sek.

Idag skall vi ta en tuk tuk för sightseeing och imorgon åker vi antaligen vidare till södra Laos. Bara en bussresa på 8,5 timmar.