Dykning

Oj vad tiden går snabbt, vi har inte uppdaterat här sedan vi befann oss i Sipalay. Sipalay blev en semester på semestern som vi brukar säga. Men vi skulle inte rekomendera en själ att åka dit, helt enkelt för att de långa resan med buss inte är värt vad man får, boendet vägde dock upp då alla bungalows var specialdesignade, ingen var den andre lik. På vår kunde man öppna upp en hel vägg, utsikt från sängen ut i den lilla bungalowbyn, mysigt. Annars fanns det inget att göra och the white beach Sugar beach som enligt Lonely planet var en av Filippinerbas finaste stämmde inte alls. Den var snarare som Agios Geordios (hur det nu stavas) i Grekland, ja Sara och Arvid borde veta :)

Vi for helt enkelt tillbaka de 7,5 timmarna med buss. Vi hann precis med en färja från Dumagete mot Cebu city 5 timmar. Tur att Filippinerna gillar film, de sände två grymt bra som vi missade namnet på. Ceby city är om vi minns rätt den andra största staden efter Manila. Som öborna brukar säga, en stad med massa upptagna och stressade människor. Här fick vi se enorma klass skillnader. Utanfört vårt flotta hotell i Uptown (där man bör bo om man inte vill bo över en bordell) låg det tre familjer med varsitt blöjbarn på bara marken. Över gatan sitter sociteten och äter trerätters och dricker öl på lill-lördag.
Vårt mål var inte Cebu city utan öns norra sida Maya och båt över till Malapascua-ja Lonely planet höll vad de lovat ETT PARADIS! Ön är inte mer än 3 km lång och ännu kortare till bredden, vackra vita stränder och klart turkost vatten. Vi har hittills snorklat, promenerat runt ön, prov dykt med tub och våtdräkt och hela köret. Ett dyrt nöje men väl värt det. Dykning är som att andas under vatten upprepade vår mentor efter ett panikartat först försök att andas luft en meter under vattenytan. Man vande sig och det var verkligen en upplevelse att befinna sig på 7 meters djup.

Vår resrutt har ändrats en aning. Allt verkar hända när just vi skall besöka Filippinerna. Massdödande i Mindanao och vulkanen Mayon som vill vakna till liv. Vår plan var egentligen att åka till Legesapi efter ett besök här på Malapascua och grannön Bantayan island, men Legepasis flygplats tillhör de områderna som är evakuerat på grund av vulkanen. vår plan att simma med valhaj i Donsol och kajak bland Caramoan öarna gick i kras. Istället lugnar vi ner oss och tar semester på semestern här på Malapascua, Bantayan is och det sista stoppet Boracay :)

Nu ska vi ut och kolla på den fina solnedgången och avsluta det sista kapitlet på Stieg Larsson triologi sen blir det söndagsmiddag, javisst ja det ät fjärde advent :)

Buss och bat i 7,5 timmar

Siquijortiden tillbringade vi på moped. Att utforska ön tog en dag. Vi besökte en naturlig swimmingpool med massor av vattenfall. Det var skönt att svalka av sig och skölja bort saltvattnet. Runtomkring var det tät djungel och känslan att simma runt i vattnet var härligt. Åhh vi har semester..

Ön var fantastisk, fina stränder, lite sevärdheter och ett jättebra boende på Paliton beach. Vår sista kväll firade vi med en sarah bakad äppelpaj. Vi var på marknaden under vår upptäcksresa och handlade alla ingredienser, supermysigt.

Det var dax att röra på sig, nästa stop var Apo island, känt för det bästa dykvattnet på Filippinerna. Det var snorklingdax och ja Apo levde upp till sitt rykte. Vi såg två sköldpaddor som vi förföljde med vårt undervattenshus. Det är för övrigt det bästa vi köpt. Det var fantastiskt att simma ett par meter efter de. De var så färgglada och fina. Wow vilken känsla. På Apo handlar allt om att dyka och snorkla. Det finns endast en strand för allmänheten eftersom att reven (som är skyddade) är precis intill land på de två andra stränderna. Risken att du har sönder dem är stor om du hoppar i från stranden. Istället åker man runt med båt och hoppar i därifrån.

Idag har vi åkt till Sipalay med två olika båtar och tre olika bussar. Resan tog 7,5 timmar. Att åka båt från Apo till land är som att åka flumeride på Liseberg 10 gånger i rad. Ungefär så blöta var vi när vi skulle åka buss. Våg efter våg sköljde över båten. Inte så konstigt att de lade vårt baggage i båten och ett lock ovanpå och vi sittandes på locket.
Resan gick bra, bytena går förvånadsvärt fort att göra, det är smidigt att resa här. Nu har vi nått Sipalay Sugar beach och mår och äter gott.

Den fina sköldpaddsbilden kommer när vi har lite bättre uppkoppling..

Lata nej?!

Här kommer en liten uppdatering om vad vi pysslar med under dagarna här på Filippinerna.

Det börjar bli vardag att varje morgon kräma in sig i sol lotion, jaga frukost på närliggande livs (ofta hydda med en kyl och lite bröd och bananer), fundera ut vad vi skall hitta på under dagen, vilket inte är några problem då vår jord har alltför mycket utbud. Vi har med oss en Lonely planet, Rough guide (för hela Asien) och Lonelyplanet för de specifika länderna, detta är vår bibel. Hur kan man resa utan en Lonely planet??? Allt mellan himmel och jord finns med, boenden, sevärdheter och resrutter. Vi har dock sett den nya typen av backpacker. Istället för en Lonelyplanet har de med sig en mini bärbar dator, sitter på Facebook och ligger i våningsängen i dormen på ett backpacker hostel. Hur roligt är det? Vi saknar varken våra mobiler eller datorer, Lonelyplanet må vara backpackerns bästa vän.

Vi landade i Cebu city, en stad som alla andra städer. Vi tog omedelbart en taxi till piren där färjorna går ifrån. Två timmar senare sitter vi på båten mot Bohol. 1,45 h lagom tid för att hinna visa filmen speed 1, mycket uppskattat. Bohol är känt för chocolate hills och tarsier apor som ser ut som IT. Det var ett mulet Bohol vi anlände till, men vad gjorde det när vi skulle åka buss en timme och trekka oss igenom djungeln till ett backpacker neste Nuts Huts i Loboc. Det häftiga stället låg mitt ute i djungeln och utsikt över den smaragdgröna Loboc floden. Det är ett syskonpar med respektive från Belgien som äger och driver stället. Vi uppskattade allt, det var verkligen värt mödan att komma dit.

Huts Nuts ligger vid denna flod

Att åka buss är relativt lätt. I Lonelyplanet står somsagt allt. Vi hoppar på, betalar efter att vi kört ett tag till biljettförsäljaren och säger till vart vi vill hoppa av. 5 sek för resor på 1 timme. Här finns det inga busshållplatser, man får stå och vinka på bussen vid vägen. Den stannar ofta och alltid, till och med om det är fullt. Ja vad har man taket till?

Dagen efter började vi med ett morgondopp i floden. Kul att se en fiskare fått upp en krabba på 1,5 kg när vi hade kommit upp. Usch! Vi checkade ut och trekka oss upp mot vägen igen, vi skulle ta bussen till chocolate hills, bussen mot carmen. Varför de kallas för chocolate hills är för att de brukar vara bruna, bruna choklad kullar. De var gröna idag och sikten var sådär men vi såg dem och de var otroliga.

Tillbaka till vägen och vinkade till oss bussen som går varje halvtimme. Vem har sagt att det är svårt att resa i Filippinerna? Vi tycker det är lättare än Laos och Vietnam. Alla pratar engelska och de har bussar/jeepar och båtar som går flera gånger om dagen. Efter ett snabbt besök på Bohol tog vi färjan vidare till Siqujor via Dumagete på Negros.
Siqujor är ön med heelers och sppokey. Vi har inte sett till något sådant, ett rykte? Dagen har vi tillbringat i norr och i söder, vi bor pa ett backpackerställe vid en strand Paliton beach, underbart med sol och blå himmel. Vi har dessutom apo island i sikte från vår hängmatta.

Bilder Filippinerna

Honda bay Palawan

El Nido

Puerto Prinsesa istallet

Efter ett sorgset farväl av El Nido nådde vi efter en svettig bussresa på fem timmar staden Roxas. Vår plan var att bosätta oss i Roxas stad och ta oss ut med båt till de olika öarna, framförallt Coco Loco som Roxas är känt för. En ö 5 minuter med båt utanför staden med ett litet resort och strand. Men eftersom att vi kör lite mer budget så var dagsturer snällare mot vår plånbok, trodde vi. Att ta en båttur till Coco Loco skulle kosta mer än vad hotellet skulle kosta på ön. Vi beslöt oss för att ta första bästa buss från Roxas, så gärna ville vi inte se Coco Loco att vi lägger 1000 kr för en båtresa på 5 minuter. Efter två timmar i Roxas, en torr och varm håla, satt vi på bussen igen två timmar till Puerto Prinsesa. Det var här resan startade och vi bor åter på vårt favoritställe Banwa.

Vi har haft ett par lata dagar i puerto prinsesa, mest legat på stranden och gått på stan och shoppat. Ätit ananas och Banwas goda pasta. Stranden priston beach är ingen höjdr strand men fungerar bra om man vill bättra på brännan.

Imorgon åker vi vidare till Cebu som ligger i centrala Filippinerna, vi skall utgå från Cebu och besöka öns grannar som liksom El NIdo skall vara pärlor. Vi hoppas nå en färja redan på eftermiddagen till Bohol där vi vill se Chocolate hills.

Bilder

Bilder hittar ni pa www.resdagboken.se sarahochmike

This is heaven this is paradise

När vi anlände till El Nido fick vi wow känsla. Utsikten från bergen som vi åkte längst med var vacker. Vi skramlade fram med vår jeep som precis fått punktering men fortsatte köra. Som Halong bay i Vietnam men vackrare. Överallt ser man mäktiga spetsiga bergstoppar som sticker upp ur vattnet och kantas av öde stränder som i sin tur kantas av kristallklart vatten-på långt håll är turkost rätt ord och all regnskog. Wow

Utsikt över El Nido

Vi insåg direkt att El Nido är en pärla som alla vill se här på Palawan. Detta resulterade att boendet var något dyrare och fullt. Vi fick tag på ett jättemysigt boende med terass ut mot havet, där har vi tillbringat våra monar och ätit vår frukost.. El Nidos egen strand är egentligen inte mycket att ha, det är El Nidos Örike man vill åt. Byn får inte så mycket sol eftersom att det kantas av höga mäktiga klippor i bakgrunden. Det påminer oss lite om Fjällbacka.

Här på El Nido har vi tillbringat dagarna åt två olika utflykter. Öarna och turistattraktionerna är indelade i tour A, B, C och D. Enkelt :) Vi har varit på tour A som innehåller Small och Big Lagoon. Här har många scener från Robinson spelats in, bland annat örådet i Big Lagoon. Samt några stränder och snorklingställen och Secret Lagon som vi endast kunde nå via ett litet hål i berget. Tour A var fantastisk, lagunerna var hur häftiga som helst, vi simmade runt i timtal mellan berg som var format i en cirkel med grönskande växter. Eftersom det bara var vi två som bokat tour A denna dag fick vi den minsta båten i byn, och då menar vi verkligen att den var liten. När vi kom ut på öppet hav såg man inte öarna på grund av de stora vågorna. Sarah slet till sig en flytväst och blundade i 30 minuter tills vi nådde lagunerna. Phu.

Tour C var lite mer av ett äventyr, simma genom små hål i bergsväggar för att nå hidden och secret beach. På secret beach såg vi en meterstor haj ahhhh. Black deep schark, det var häftigt men lite panikartat när guiden ropar haj eller shark. De gömda stränderna är pärlor. Det går inte att beskriva med ord hur fint det är här. Vi tillbringade lite tid på Helikopter island där svenska robinson spelades in. Jag hade inte varit ledsen över att vara strandsatt där.

Utsikt från vårt boende

Lagunen i Elnido

El Nido är verkligen en pärla att utforska. En vacker strand/Ö efter en annan men man kan inte få för mycket av det.

Imorgon åker vi tyvärr vidare till Roxas. Vi har sett och gjort allt vi ville här :)

Robinsoninspelning

Från Sabang till Port Borton tog vi oss i fredags med båt tillsammans med två andra turister. Lättaste sättet att ta sig runt på Palawan är med båt.(som är den svåraste ön att ta sig runt på i hela FilippinernaÖriket) Transporten är dyr om man inte vill ta det lokala transportmedlet Jeep som är en pimpad lastbilsliknande buss. Om man vill ta sig med båt måste man vara tillräckligt många antal om de skall köra rutten. Minst fem stycken oftast. Vi har märkt att säkerheten på båtarna är över förväntan bra. Alla skall ha flytväst och de lastar inte fler passagerare än vad som är tillåtet.

Första advent firade vi i hängmattan. Det har dragit förbi en tyfon på andra sidan Filippinerna utanför kusten och upp mot Japan, detta har resulterat i växlande molninghet och lokala skurar. Vi fick springa in och ut några gånger :) Port Borton är dessutom känt för sina lokala skurar på grund av regnskog och berg där molnen trivs.

Idag for vi bort från skurarna på ytterligare en Islandhopping. Öarna och stränderna är fantastiska, men undervattenslivet är inte lika bra som på Honda bay. Men vi fick fint väder och en härlig röd bränna. Nu är märkena från ryggsäckarna borta. Här är vattnet som vi alltid önskat att det skulle vara. Kristallklart och stilla, som att bada i en pool.

Port barton är en strand med ett par affärer och restauranger samt några guesthouse. Vi har valt att gynna en familj från schweiz, de bakar västerländskt bröd, mmm. En jättemysig restaurang med endast tre bord. Personligt och bra mat. Jambalaya.

Imorgon åker vi med en pimpad jeep vidare till El Nido- vi kör budget. Det skall vara något liknande som Halong Bay-massor med öar att utforska. Det är i El nido öriket där många episoder av Robinson spelats in. Vår boatman som körde oss idag berättade att Robinson utröstningen spelas in i El nidos stora Lagun Big Lagoon. Och att the survivals som han kallar dem inte bor så långt ut i öriket att han vid flera tillfällen guidat turister i området och åkt förbi robinsondeltagarnas ö. Inspelningarna sker i Februari så vi är lite tidiga.

Efter en god middag på Jambalaya skall vi nu gå och lägga oss i vår Bungalow :) Carpe diem som Mikael brukar säga