Gunung Mulu

Glad Påsk på er! När vi vaknade imorse och insåg att det var skärtorsdag och alla där hemma äter 50 årsfrukost blev vi lite sugna på en riktig påskmåltid. Men vi ska inte klaga. Vi har 34 grader och har suttit på en uteservering i solen och ätit nudlar till frukost. Efter det gick vi till fruktmarknaden och inhandlade melon, druvor och äpplen. Sist vi skrev var vi tillbaka i Kota Kinabalu. Vi tilbringade två härliga dagar i solen. Lite semester från alla djungeläventyr var ett måste. Vi tog sedan planet till Gunung Mulu via Miri. Vi krossade gränsen mellan Sabah och Sarawak. Båda delarna tillhör Malaysiska Borneo men de ser sig själva som två egna länder. Vi mellanlandade i Miri och fick gå ut och få oss en Sarawakstämpel i passet. Snart är passet fullt med stämplar från världens alla hörn, härligt :) Gunung Mulu beskrivs i Lonely planet som bästa nationalpark i världen. Det är så många sevärdheter runt denna lilla by mitt ute i djungeln. De har 30 grottor, endast 4 öppna för turister. Head hunters trail och världens längsta Canopy walk mm mm. Husen och longhousen är byggda längst floden. Floden är vägen och centrum för dem. En dag i Gunung Mulu mitt ute i ingenstans.. Att vakna en morgon i Gunung Mulu är inga problem. Det finns gott om "väckarklockor" här. Tuppar, grisar, väsnande båtmotorer på floden och skrikande barn. I vårt rum hade vi dessutom en råtta som sprang runt i väggarna. Vi började dagen med ett dopp i en brun flod. Schamponera hår och borsta tänderna med dricksvatten. Hur exotiskt låter inte det? Det serverades frukost i en familjs vardagsrum och med 5 nyfikna barn som stirrade på oss. Båt med guide kom för att hämta oss längst vägen-alltså floden för att ta oss till Wind- och Clearwater cave. Två olika grottsystem som vi trekka igenom. Vi badade i clear water som är alldeles kristallklart och kallt och svalkande, sedan var det lunchdags-RIS vilken överraskning:) Vid tvåtiden tog vi oss till Canopywalk via floden. Här i Mulu finns världens längsta Canopywalk på en halv kilometer. Det var vår andra Canopy walk och det är en sådan härlig känsla att vandra omkring bland trädkronorna. Vi trekkade vidare till Deer- och Langcave. Mycket vackra formationer och tusentals fladdermöss. Sedan var turen slut. En heldag i djungeln tröttade ut oss och vi somnade omedelbart efter en middag i familjens vardagsrum med 5 stirrande barn :) Om man vill se riktig djungel på Borneo är det hit man skall åka! Skilladen mellan Sabah och Sarawak är att i Sabah skövlar de regnskogen från mitten och utåt mot kusten och i Sarawak tvärtom. Men lokalbefolkningen fruktar att om en femårsperiod kommer palmoljeplantagen ha kommit till Mulu. Go before it's to late! Detta bara på grund av att vi i västvärlden skall kunna transportera oss och kunna måla läpparna med läppstift. Någon påstod att den skövlade regnskogen går till bland annat IKEA. Efter två nätter i det vilda for vi tillbaka till Miri och tog oss direkt till busstationen. Det blev tre byten med buss och släpande på ryggsäckar hit och dit men tillslut hamnade vi på en direktbuss mott Sibu. 8 timmar senare (då ska vi tillägga att vi kört endast 40 mil på 8 timmar) kom vi fram. Det var sent på kvällen och vi tog oss en taxi till ett hotell. Tillsammans med två kackelackor på rummet somande vi till en 80-tals film. Idag skärtorsdag skall vi ut med båt på Batang Rejangfloden till Kapit! Ha det gott allesammans!