varme i saigon och phu quoc

Vi lämnade ett kallt Hanoi i tisdags för att flyga vidare till Saigon eller som staden numera heter Ho chi minh city. Det var ett varmt Saigon och 100.000.000 fler mopeder, men det kändes som att staden hade lite mer struktur om man jämför med Hanoi.

Vi misstänker att vi hade en stalker i Hanoi, vi har inte sett till den okände mannen sedan vi lämnade flygplatsen. Det är ganska vanligt att de följer efter turister, varför vet vi inte, men det är inte ovanligt. Vi såg honom nästan överallt där vi var.. Scary!

Vistelsen började med att vi sprang ikapp airportbussen, ja den stannade inte ens för att plocka upp någon, här fick man vara på tårna!

Vi hade en hektiskt tid i Saigon, vi hann med att åka till ännu fler tunnlar cu chi tunnlarna. De var sagt att de skulle vara värre än de i Hue. Det var en hemsk upplevelse att KRYPA igenom tunnlarna på 60-80 cm höga. Många backade tillbaka när de såg den lilla ingången. Vår guide pratade mycket och om bra intressanta saker. Han nämnde att 1 miljon människor har fötts med missbildningar på grund av att amerikanerna grävde ned agent orange i slutet av kriget (som de avlövade djungeln med) 1 miljon. Detta har skadat fostret och den mesta mängden har grävts ned i Hue området. Vi for vidare till krigsmuseet i Saigon. Det var rörande bilder vi fick se. Agent orangebarn, tortyr, krigsbilder, alla hemskheter man kan tänka sig, Vietnamkriget var ett grymt krig!

I fredags var det dax för vår första sol och bad destination Phu Quoc- en liten ö 8 mil lång. Vi bor i en bungalow på Long beach. Vi har varit på snorkelutflykt och provat vårt undervattenshus :) och idag hyrde vi moped. Förlåt :) Vi bar hjälm och vi mötte ungefär 50 mopeder på 3 mil, sömnig trafik om man jämför med Saigon. Vi for till Sao beach en white sandy pouder beach som var vit men skräpig. Sedan åkte vi vidare till Soui da, en promenadstig till ett vattenfall där Sarah tog sig ett dopp/dusch.

Nu skall vi ner till stranden och gotta oss med en ananas för 7 sek och en massage för 25 sek för 1 timme. Phu Quoc är billigt!!

Bilder kommer när vi åter igen är i Saigon, lite snabbare internet :)
Glöm inte att kolla in vår www.resdagbok.se "sarahochmike" Soliga häslningar

Halong Bay

Att ha anlänt till Vietnam känns underbart. Trots att försäljarna drar och tjatar på en känns det ändå som att vi tycker om Vietnam mer. Vietnam är 100 år framåt i utvecklingen om man jämför med Laos. Här är det ström hela dygnet och varmvatten, du kan även ta och äta något annat än ris och nudlar.

Dagarna i Hue spenderade vi vår tid på bland annat en utflykt och att strosa i stan och på marknaden.

Utflykten vi gjorde var fantastisk. Det var en heldagstur DMZ i Vietnamkrigets tecken. Vi besökte ett par museum, amerikanarnas flygplats som de använde sig av och det häftigaste med trippen var tunlarna Vinh moc som vietnameserna gömde sig i under kriget. 15 meter under jorden vandrade vi runt i två olika tunnlar. Vissa ställen kunde Sarah stå raklång, ibland kom man till bredare partier där de haft barnkammare och samlingsrum. Det föddes 9 barn i den tunneln vi besökte. En av dem var på museet. Han kunde inte prata men pekade och visade oss bilder på honom som tagits i tunnlarna.

Från Hue tog vi ännu en sovbuss till Hanoi och direkt till Halong Bay. Vi såg en innan vi bokade och de såg mycket finare ut än de i Laos. Det är dessutom billigare än tåget som dessutom tar längre tid.

Morgonen i Hanoi var kall! Det visade sig bli en molnig weekend i Halong bay också. Tur att vi hade med varsin tröja och långbyxor.
Det vi såg av Hanoi innan vi for med bussen till Halong Bay var ett stånd med HELA (kroppen) grillade hundar, massor med folk och trafik. Vi frågade sedan guiden om vilka hundar de är de äter. Tydligen sina egna husdjur och gatuhundar. Usch!

Halong bayturen är en anordnad resa inkl allt. Halong Bay är ett område 3 timmar från Hanoi med 2-3000 öar. Jättevackra vyer.
Dag 1 Vi for ombord på ett fartyg där vi gjorde utflykter ifrån och sov en natt på. Jättelyxiga hytter och endast seafood, jummie or not! Man blir inte så sugen när de serverar HELA bläckfiskar. Uflykterna vi åkte på var kajaking bland öarna och besök i en stor grotta.

Dag 2 (idag) trekking i djungeln upp på ett jätteberg och ledig tid. Hotell på Cat ba Island. Den enda bebodda ön i Halong Bay. Inget att se och göra, det är egentligen en stor hög med hotell.

Imorgon  sista dagen skall vi ombord på fartyget igen och åka runt bland öarna och besöka en annan grotta. Vi kommer då återförenas med vårt härliga gäng som vi umgåttsmed under turen.Alla bor på olika hotell och några kvar på fartyget.